Drodzy czytelnicy, dziś wprowadzę was w temat podcastów w marketingu. Opowiem jak konsumowane są treści, kim jest słuchacz, jak wygląda kontakt z reklamą, jakie są jej rodzaje, a na deser rozważymy czy warto w taki rodzaj reklamy zainwestować.

Czym są podcasty?

Podcasty to internetowe publikacje audio, w której jedna lub więcej osób opowiadają bądź rozmawiają na konkretne tematy. To współczesna forma tworzenia wysoko jakościowych treści kierowanych do dojrzałych odbiorców. Tyle z definicji.

A skąd wzięła się nazwa „podcast”? Prawdopodobnie z połączenia słów iPod i broadcast (z ang. transmisja, przekaz). Podcast to audycja w odcinkach do odsłuchania online lub pobrania w pliku, zwykle publikowana regularnie i nieodpłatnie. Można ją porównać do ulubionego serialu 😊.

Podcasty w reklamie

Podcasty w reklamie, to kolejny kanał mediowy związany z influencer marketingiem, który wykorzystujemy do budowania skojarzeń z marką w pamięci odbiorców, budowania świadomości, przypominania o marce, a także nadanie marce statusu „lubię to”.

Kim są polscy słuchacze?

Słuchają zarówno kobiety jak i mężczyźni, rozkład jest zbliżony. Nas, ludzi od reklamy najbardziej interesuje grupa słuchaczy w wieku 35-54, jest ich aż 64%. Spośród nich, 21% to osoby decyzyjne w firmach, a 26% zarabia miesięcznie 4,000 zł netto i więcej.

Słuchacze interesują się przede wszystkim kulturą, nauką, technologiami. Istotne są też dla nich informacje ze świata, problemy społeczne oraz sport i zdrowie.
Na przeciwległym końcu skali znajdują się życie gwiazd i plotki, co świadczy o tym, że podcastów słuchają przede wszystkim słuchacze dojrzali, którzy stanowią dla nas bardzo wartościową grupę.

Gdzie i jak słuchamy podcastów?

Podcastów słuchamy wszędzieNajczęściej podczas wykonywania innych czynności takich jak prasowanie, zmywanie, sprzątanie, podróż samochodem, spacer i sport.

Przeważa odsłuch  na smartfonach, w godzinach 17-23.

Możliwość odsłuchiwania w praktycznie każdych warunkach to duża przewaga nad innymi typami mediów.

Znajomość podcastów wśród internautów

Praktycznie co trzeci polski internauta w wieku 19-49 deklaruje, że słuchał kiedykolwiek podcastów. Spośród badanych 31% deklaruje, że słuchało co najmniej jednego podcastu w ostatnim miesiącu (ok. 8 mln Polaków). W ostatnim tygodniu wg deklaracji 7% badanych słuchało przynajmniej jednego podcastu (ok. 2 mln. Polaków).

Jesteśmy na fali wznoszącej, co wynika z badania VoxNest. Polska jest 8. najszybciej rozwijającym się rynkiem podcastów na świecie pod kątem ich produkcji.

Dlaczego słuchamy podcastów?

Przede wszystkim dla rozrywki i relaksu – tak deklaruje co druga osoba.
4/10 osób zdobywa z podcastów informacje o świecie i poszerza swoje horyzonty.
Co trzecia osoba znajduje fachową wiedzę od ekspertów. Takie wyniki świadczą o dojrzałości słuchacza.

Co robimy ze zdobytą wiedzą?

Przede wszystkim dzielimy się nią! Na różne sposoby.

Długi czas spędzony z marką

Pierwsze minuty audycji, to czas na dokonanie wyboru – słucham dalej lub szukam dalej.
82% słuchaczy, którzy rozpoczną audycję, dociera do jej końca, a aż 90% dociera do 3. kwartylu. Wynika to z tzw. napisów końcowych, które są wypowiadane pod koniec odcinka.

68% odbiorców słucha podcastów w całości lub w zdecydowanej większości.

30-minutowe odcinki nie stanowią dla słuchaczy żadnego problemu, a przy odpowiednim skonstruowaniu odcinka, czas kontaktu z marką rośnie do poziomu nieosiągalnego w przypadku blogów czy YouTube.  

Średni czas kontaktu z treścią to 30 minut – wynik poza zasięgiem konkurencyjnych kanałów mediowych.

Tak długi czas obcowania z marką, buduje w słuchaczu sentyment wobec brandu na co wpływa również bezpośrednio autorytet i wiarygodność twórcy.

Akceptowalność reklam w podcastach

Prawie połowa badanych akceptuje spoty reklamowe w podcastach i jest to najsłabszy wynik z dostępnych formatów reklamowych. 63% akceptuje podcasty stworzone przez markę, a 68% nie ma nic przeciwko poleceniom podcastera dot. konkretnej marki.

Najlepiej wypadają sponsoringi, które akceptuje aż 69% słuchaczy.

Reakcje słuchaczy na reklamy w podcastach

8 na 10 słuchaczy odwiedza strony www wymienione w podcastach. To kapitalny wynik!
43% z nich śledzi działalność podcastera w social media, o które możemy poszerzać zasięg kampanii.
28% ankietowanych jest skłonna kupić reklamowany produkt.

Formaty reklamowe w podcastach, przykładowe realizacje

1. Sponsoring podcastów

Pilsner Urquell – https://open.spotify.com/episode/43GClMYOSovrMuejU5IivK

BLIK – https://open.spotify.com/episode/0bmH93w27Uk6uTL2YIvIbh

Lupilu (Lidl) – https://open.spotify.com/episode/1cyaI1GjrmlcSVzfPSVpQr

2. Lokowanie produktu

Wedel – cykl lokowań – https://wedel.pl/podcasty

Plus – https://open.spotify.com/episode/4D1uMAnq3wdMhd77oqAHQU

3. Odcinek tematyczny

Otodom – https://open.spotify.com/episode/0IpRL0dWISDbgjU0z4zXp9

4. Spoty emitowane przy podcastach

5. Podcast marki, który budujemy od podstaw:

  • Pomysł
  • Wybór prowadzącego/ych
  • Wybór gości
  • Produkcja
  • Promocja

Przykłady:

Dobra Robota – Pracuj.pl – w emisji 3. sezon – https://open.spotify.com/show/11wmP2JUEbUIju8Q9EyBvA?si=KQgX2rLpRCmBJBkUmo424Q&nd=1

Klimatyczne rozmowy – Electrolux – https://open.spotify.com/show/3Pcvq0gMcYOMvOxP1i3f6R?si=ogX3NbRcTymo0-RMdXYZNg&nd=1

Podcast dobrze przyprawiony – Kamis – https://open.spotify.com/show/25n0EcjMiKjKzhAs3R0Svx?si=909f84e38c0c4586

Rodzice, rossnę! – Rossmann – https://open.spotify.com/show/1zx89rF9cAOjCYwIlImyRL?si=1379be62aa49438c

Jak mierzyć efektywność podcastów?

Odsłuchy odcinka – liczba słuchaczy, która wysłuchała publikacji na wszystkich platformach emisji odcinka. To, jak dużo mamy odsłuchów i czy to rzeczywiście dużo, zależy od grupy, do której się zwracamy i jak eksperckie są nasze treści.

Unikalne odsłuchy odcinka – liczba unikalnych słuchaczy, która wysłuchała publikacji. Średnio to około 70% wszystkich odsłuchów. Im niższy procent, tym chętniej odbiorcy wracają do naszych treści.

Wysłuchane minuty – czas spędzony na słuchaniu odcinka wyrażony w minutach.

Utrzymanie uwagi – obserwowanie uwagi słuchaczy pozwala na analizę ich zachowania w momencie lokowania komunikatu marki.

Kod rabatowy – z jego pomocą możemy policzyć zwrot z inwestycji.

Linki i dodatkowe wsparcie – otagowane linki w opisie oraz dodatkowe wsparcia np. w postaci postów w socialach podcastera.

Czy warto zainwestować w podcasty?

Odpowiedź na to pytanie to bardzo indywidualna kwestia.
Podsumujmy, co daje nam obecność reklamowa w podcastach:

  • Długi czas spędzony z marką
  • Utrzymanie uwagi słuchacza
  • Pozytywny odbiór reklamy
  • Efekt świeżości
  • Podcasty poszerzają horyzonty
  • Budowa skojarzeń z marką i struktur w pamięci słuchacza
  • Odświeżanie marki w pamięci
  • Podcasty są angażujące
  • Słuchacze chcą usłyszeć pełną historię.

Jeżeli na powyższe pytanie odpowiedzieliście twierdząco, rzućcie nam wyzwanie. Jesteśmy agencją full service, która uwielbia tworzyć, a podcasty kochamy jak mało kto!