Drodzy czytelnicy, dziś wprowadzę was w temat podcastów w marketingu. Opowiem jak konsumowane są treści, kim jest słuchacz, jak wygląda kontakt z reklamą, jakie są jej rodzaje, a na deser rozważymy czy warto w taki rodzaj reklamy zainwestować.
Czym są podcasty?
Podcasty to internetowe publikacje audio, w której jedna lub więcej osób opowiadają bądź rozmawiają na konkretne tematy. To współczesna forma tworzenia wysoko jakościowych treści kierowanych do dojrzałych odbiorców. Tyle z definicji.
A skąd wzięła się nazwa „podcast”? Prawdopodobnie z połączenia słów iPod i broadcast (z ang. transmisja, przekaz). Podcast to audycja w odcinkach do odsłuchania online lub pobrania w pliku, zwykle publikowana regularnie i nieodpłatnie. Można ją porównać do ulubionego serialu 😊.
Podcasty w reklamie
Podcasty w reklamie, to kolejny kanał mediowy związany z influencer marketingiem, który wykorzystujemy do budowania skojarzeń z marką w pamięci odbiorców, budowania świadomości, przypominania o marce, a także nadanie marce statusu „lubię to”.
Kim są polscy słuchacze?
Słuchają zarówno kobiety jak i mężczyźni, rozkład jest zbliżony. Nas, ludzi od reklamy najbardziej interesuje grupa słuchaczy w wieku 35-54, jest ich aż 64%. Spośród nich, 21% to osoby decyzyjne w firmach, a 26% zarabia miesięcznie 4,000 zł netto i więcej.
Słuchacze interesują się przede wszystkim kulturą, nauką, technologiami. Istotne są też dla nich informacje ze świata, problemy społeczne oraz sport i zdrowie.
Na przeciwległym końcu skali znajdują się życie gwiazd i plotki, co świadczy o tym, że podcastów słuchają przede wszystkim słuchacze dojrzali, którzy stanowią dla nas bardzo wartościową grupę.
Gdzie i jak słuchamy podcastów?
Podcastów słuchamy wszędzie. Najczęściej podczas wykonywania innych czynności takich jak prasowanie, zmywanie, sprzątanie, podróż samochodem, spacer i sport.
Przeważa odsłuch na smartfonach, w godzinach 17-23.
Możliwość odsłuchiwania w praktycznie każdych warunkach to duża przewaga nad innymi typami mediów.
Znajomość podcastów wśród internautów
Praktycznie co trzeci polski internauta w wieku 19-49 deklaruje, że słuchał kiedykolwiek podcastów. Spośród badanych 31% deklaruje, że słuchało co najmniej jednego podcastu w ostatnim miesiącu (ok. 8 mln Polaków). W ostatnim tygodniu wg deklaracji 7% badanych słuchało przynajmniej jednego podcastu (ok. 2 mln. Polaków).
Jesteśmy na fali wznoszącej, co wynika z badania VoxNest. Polska jest 8. najszybciej rozwijającym się rynkiem podcastów na świecie pod kątem ich produkcji.
Dlaczego słuchamy podcastów?
Przede wszystkim dla rozrywki i relaksu – tak deklaruje co druga osoba.
4/10 osób zdobywa z podcastów informacje o świecie i poszerza swoje horyzonty.
Co trzecia osoba znajduje fachową wiedzę od ekspertów. Takie wyniki świadczą o dojrzałości słuchacza.
Co robimy ze zdobytą wiedzą?
Przede wszystkim dzielimy się nią! Na różne sposoby.
Długi czas spędzony z marką
Pierwsze minuty audycji, to czas na dokonanie wyboru – słucham dalej lub szukam dalej.
82% słuchaczy, którzy rozpoczną audycję, dociera do jej końca, a aż 90% dociera do 3. kwartylu. Wynika to z tzw. napisów końcowych, które są wypowiadane pod koniec odcinka.
68% odbiorców słucha podcastów w całości lub w zdecydowanej większości.
30-minutowe odcinki nie stanowią dla słuchaczy żadnego problemu, a przy odpowiednim skonstruowaniu odcinka, czas kontaktu z marką rośnie do poziomu nieosiągalnego w przypadku blogów czy YouTube.
Średni czas kontaktu z treścią to 30 minut – wynik poza zasięgiem konkurencyjnych kanałów mediowych.
Tak długi czas obcowania z marką, buduje w słuchaczu sentyment wobec brandu na co wpływa również bezpośrednio autorytet i wiarygodność twórcy.
Akceptowalność reklam w podcastach
Prawie połowa badanych akceptuje spoty reklamowe w podcastach i jest to najsłabszy wynik z dostępnych formatów reklamowych. 63% akceptuje podcasty stworzone przez markę, a 68% nie ma nic przeciwko poleceniom podcastera dot. konkretnej marki.
Najlepiej wypadają sponsoringi, które akceptuje aż 69% słuchaczy.
Reakcje słuchaczy na reklamy w podcastach
8 na 10 słuchaczy odwiedza strony www wymienione w podcastach. To kapitalny wynik!
43% z nich śledzi działalność podcastera w social media, o które możemy poszerzać zasięg kampanii.
28% ankietowanych jest skłonna kupić reklamowany produkt.
Formaty reklamowe w podcastach, przykładowe realizacje
1. Sponsoring podcastów
Pilsner Urquell – https://open.spotify.com/episode/43GClMYOSovrMuejU5IivK
BLIK – https://open.spotify.com/episode/0bmH93w27Uk6uTL2YIvIbh
Lupilu (Lidl) – https://open.spotify.com/episode/1cyaI1GjrmlcSVzfPSVpQr
2. Lokowanie produktu
Wedel – cykl lokowań – https://wedel.pl/podcasty
Plus – https://open.spotify.com/episode/4D1uMAnq3wdMhd77oqAHQU
3. Odcinek tematyczny
Otodom – https://open.spotify.com/episode/0IpRL0dWISDbgjU0z4zXp9
4. Spoty emitowane przy podcastach
5. Podcast marki, który budujemy od podstaw:
- Pomysł
- Wybór prowadzącego/ych
- Wybór gości
- Produkcja
- Promocja
Przykłady:
Dobra Robota – Pracuj.pl – w emisji 3. sezon – https://open.spotify.com/show/11wmP2JUEbUIju8Q9EyBvA?si=KQgX2rLpRCmBJBkUmo424Q&nd=1
Klimatyczne rozmowy – Electrolux – https://open.spotify.com/show/3Pcvq0gMcYOMvOxP1i3f6R?si=ogX3NbRcTymo0-RMdXYZNg&nd=1
Podcast dobrze przyprawiony – Kamis – https://open.spotify.com/show/25n0EcjMiKjKzhAs3R0Svx?si=909f84e38c0c4586
Rodzice, rossnę! – Rossmann – https://open.spotify.com/show/1zx89rF9cAOjCYwIlImyRL?si=1379be62aa49438c
Jak mierzyć efektywność podcastów?
Odsłuchy odcinka – liczba słuchaczy, która wysłuchała publikacji na wszystkich platformach emisji odcinka. To, jak dużo mamy odsłuchów i czy to rzeczywiście dużo, zależy od grupy, do której się zwracamy i jak eksperckie są nasze treści.
Unikalne odsłuchy odcinka – liczba unikalnych słuchaczy, która wysłuchała publikacji. Średnio to około 70% wszystkich odsłuchów. Im niższy procent, tym chętniej odbiorcy wracają do naszych treści.
Wysłuchane minuty – czas spędzony na słuchaniu odcinka wyrażony w minutach.
Utrzymanie uwagi – obserwowanie uwagi słuchaczy pozwala na analizę ich zachowania w momencie lokowania komunikatu marki.
Kod rabatowy – z jego pomocą możemy policzyć zwrot z inwestycji.
Linki i dodatkowe wsparcie – otagowane linki w opisie oraz dodatkowe wsparcia np. w postaci postów w socialach podcastera.
Czy warto zainwestować w podcasty?
Odpowiedź na to pytanie to bardzo indywidualna kwestia.
Podsumujmy, co daje nam obecność reklamowa w podcastach:
- Długi czas spędzony z marką
- Utrzymanie uwagi słuchacza
- Pozytywny odbiór reklamy
- Efekt świeżości
- Podcasty poszerzają horyzonty
- Budowa skojarzeń z marką i struktur w pamięci słuchacza
- Odświeżanie marki w pamięci
- Podcasty są angażujące
- Słuchacze chcą usłyszeć pełną historię.
Jeżeli na powyższe pytanie odpowiedzieliście twierdząco, rzućcie nam wyzwanie. Jesteśmy agencją full service, która uwielbia tworzyć, a podcasty kochamy jak mało kto!