Paczkomaty znamy już chyba wszyscy. Korzysta z nich aż 80% polskich internautów. To obecnie niekwestionowany lider w dostarczaniu przesyłek. Nie wszyscy jednak wiemy, że paczkomaty są z nami już od ponad 10 lat. Ponad 10 lat! Kiedy to minęło… ?

Pierwsze paczkomaty zostały zainstalowane w 2009 roku i od tamtej pory rosną w siłę. Dziś, na stałe wpisały się w nasz krajobraz, a ich sieć liczy ponad 11.000 urządzeń, które są dostępne w ponad 950 większych i mniejszych miastach. Poważne liczby pozwalają na zbudowanie kampanii o konkretnym zasięgu.

Obecność w wielu miejscowościach to znacząca korzyść dla ludzi reklamy. O ile powierzchnia reklamowa w głównych miastach przeważnie nie jest problemem (planując odpowiednio wcześnie), o tyle obecność i dostępność nośników reklamowych w miastach średnich i mniejszych spędza sen z powiek agencjom, media plannerom i marketerom.

Paczkomaty oprócz tego, że występują licznie i są powszechnie znane, są też lubiane. Świadczy o tym wskaźnik NPS (Net Promoter Score), który jest miarą lojalności klientów wobec marki. Określa on stosunek osób, od nastawionych sceptycznie do entuzjastów (skala od -100 do +100). Z badania wynikło, że paczkomaty są marką bardzo silną, bo uzyskały aż 63 punkty NPS wobec przeciętnego poziomu dla firm 10-15!

Badanie profilu klienta korzystającego z paczkomatów, pozwala na wyciągniecie pewnych wniosków:

  • 64% klientów jest w wieku 30-49 lat – to jeden z najbardziej pożądanych przedziałów wiekowych wśród marketerów
  • rozkład kobiet do mężczyzn jest zbliżony – 46,5% do 53,5%
  • średnio klient odbiera 2 paczki miesięcznie
  • prawie 70% klientów to kierowcy – docierają do paczkomatu samochodem
  • użytkownik paczkomatu to osoba idąca z duchem czasu i za pan brat z technologią, zamawia online.

Wiemy już co nieco o samych paczkomatach oraz ich użytkownikach. Do czego możemy tę wiedzę wykorzystać? Do reklamy oczywiście.

Na paczkomatach mamy dostępne 4 rodzaje reklam:

  • Paczkomat jako billboard
  • Ekrany LCD
  • Sampling próbek, voucherów etc.
  • Bannery internetowe.

Paczkomat jako billboard

Front paczkomatu służy nam jako nośnik reklamy. Możemy porównać go do billboardu lub citylighta, zależnie od formatu. Kontakt z reklamą mają użytkownicy paczkomatu oraz wszystkie pozostałe osoby, które mają w zasięgu wzroku kreację.

Ekrany LCD

Ekrany to nieodłączna część paczkomatów – możemy na nich emitować reklamy statyczne, dynamiczne oraz video. Kreacje możemy dowolnie podmieniać. Możemy emitować kampanię ogólnopolską, regionalną lub dopasować je lokalnie, a także wykorzystać przedziały godzinowe, np. codziennie do godziny 10 zapraszać do McDonald’s na śniadanie.

Sampling próbek
Za pomocą paczkomatów jesteśmy w stanie dystrybuować próbki produktów, gadżety firmowe, ulotki, vouchery i inne. Możemy wybierać konkretne paczkomaty, aby trafić do pożądanych grup docelowych, np. paczkomaty na stacjach benzynowych, aby dostarczyć sample do kierowców.

Bannery internetowe

Ostatnią opcją są bannery internetowe zamieszczane na stronie paczkomatów oraz na stronie służącej lokalizacji paczki, w ten sposób docieramy do klienta detalicznego. Docieramy też do klienta biznesowego, emitując bannery w tzw. Managerze paczek – aplikacji do nadawania przesyłek, z której korzystają przedsiębiorcy.

Paczkomaty mogą być dla nas bardziej użyteczne niż myśleliśmy. Odbiór paczek, wygoda i lubiana marka to jedno. Twoja reklama to drugie. Jeżeli poszukujesz świeżych pomysłów na promocję – porozmawiajmy. Zastanowimy się co możemy dla Ciebie zrobić.