Dzień dobry! Ten wpis otwiera nowy cykl, w którym rozkładam media i powierzchnie reklamowe na czynniki pierwsze. Dziś aplikacja Spotify. Gotowi? Zaczynamy!

Co to jest Spotify?

Spotify to platforma i aplikacja do słuchania muzyki i podcastów. Korzystamy z niej na wielu urządzeniach, przede wszystkim na smartfonach (mobile) i komputerach (desktop), ale nie tylko. Aplikacja jest dostępna również na konsole (Playstation, Xbox), smart TV i w samochodach (Android Auto itp.).

Spotify dzielimy na 2 kategorie:
a) wersja płatna, wtedy słuchamy bez przerw reklamowych
b) wersja bezpłatna, od czasu do czasu odbieramy reklamę, w zamian za darmowy dostęp do muzyki

To właśnie użytkownicy bezpłatni są naszą target grupą.

Profil użytkownika Spotify Free w Polsce

Liczba zarejestrowanych użytkowników
ok. 2 mln

Płeć:
blisko 50:50 kobiet vs mężczyzn

Wiek:
18-24 – 42%
25-44 – 35%

Wykształcenie:
38% ma wykształcenie wyższe

Sposób korzystania:
60% smartfon
29% komputer
11% pozostałe

Zarobki:
30% zarabia powyżej średniej krajowej

Czas spędzany w aplikacji:
ponad 2.5 h dziennie na użytkownika (154 minuty)

Inne:
50% uważa zniżki i kupony za silny argument zakupowy
64% ceni sobie darmową dostawę podczas zakupów online

Źródło: Dane wewnętrzne Spotify, 2020

Charakter Spotify jako medium

Spotify to najpopularniejsza z dostępnych aplikacji streamingowych. Nie jest przesycona reklamami, więc nie irytuje i łatwiej jest zaistnieć w świadomości odbiorcy. Sprzyja temu praktycznie zerowy clutter, przeważnie reklamodawcy występują bez towarzystwa innych firm.

Dostępne formaty reklamowe

Audio – podstawowy format, zwany nowoczesnym radiem. Królują tu spoty audio, które można kreatywnie wykorzystać, tak jak zrobił to nasz klient Bolt:

Kampania Bolt

Do podstawowego Audio można dobrać jeszcze banner, wyświetlany w miejscu defaultowej informacji

Kampania Audioteka

Display – czyli bannery internetowe. Dzielimy je na urządzenia, na których są wyświetlane:

a) Overlay Mobile

Kampania KIA Sportage

b) Overlay Desktop

Kampania Reebok Zig Kinetica

Oba bannery wyświetlamy odbiorcy kiedy ten ma na pierwszym planie apkę Spotify na smartfonie lub przełączy się do okienka Spotify na komputerze. Ich widoczność to 100%, a do tego możemy podpiąć kody zliczające.

Homepage Takeover

Przejmij główną stronę w Spotify i generuj ponad 850.000 wyświetleń dziennie! Dodatkowo, w tym przepastnym formacie (1200 x 270) możemy zaszyć Rich Media. Homepage jest dostępny na dniówki.

Kampania Coca Cola

Leaderboard

Format 728 x 90 wyświetlamy na desktopach przez 30 sekund w ramach 1 wyświetlenia. Widoczny również tylko wtedy, kiedy aplikacja Spotify jest na pierwszym planie.

Kampania KIA Sportage

Video – animacje, filmy, etc.

a) Video Takeover Mobile

b) Video Takeover Desktop

Sponsored Session
Zostań ambasadorem muzyki bez reklam i buduj pozytywne skojarzenia! Sesja sponsorowana to format video, przy którym to odbiorca decyduje czy chce obejrzeć reklamę. Jeżeli zdecyduje się obejrzeć, otrzyma 30 minut muzyki bez reklam oraz świadomie obejrzy twój komunikat.

Sponsoring playlist, zostań sponsorem wybranej playlisty! Jakie są korzyści?

  • wyłączność w ramach playlisty
  • maksymalizacja świadomości marki
  • budowa więzi z odbiorcami w ramach ich ulubionej muzyki
  • pełny zasięg playlisty bez dopłat

Temat sponsoringu jest na tyle szeroki, że warto omówić go na spotkaniu, choćby online.

Branded Profile – firmowy profil na Spotify, na którym tworzymy playlisty. Może to być muzyka dostępna na platformie lub specjalnie nagrane podcasty. To działanie długofalowe, które należy wesprzeć promocją, aby zbudować bazę odbiorców.

Zajmujemy się tworzeniem profili od podstaw, a także planujemy i realizujemy nagrania podcastów.

Podcasty Lidl – Dobry Temat

Disruptive Homepage Takeover, przejmij kontrolę nad główną stroną Spotify w mistrzowskim stylu. Możesz być pierwszą osobą w Polsce, która tego dokona ???? Po prostu zobacz jakie są możliwości:

Takie działanie wymaga przygotowania specjalistycznej kreacji, którą bierzemy na siebie.

To tyle jeżeli chodzi o dostępne formaty w Spotify. Jak widać możliwości jest wiele. Warto wspomnieć jeszcze o targetowaniu.

Targetowanie reklam

Spotify zbiera sporo informacji o swoich słuchaczach, dzięki czemu jesteśmy w stanie precyzyjnie zaplanować targetowanie. Dostępne są 3 poziomy:

  1. emisja w całej sieci
  2. wiek, płeć, geolokalizacja, daypart, platforma
  3. gatunek muzyki, playlisty, sieć komórkowa, gotowe profile behawioralne (np. rodzice itd.) +opcje z poziomu 2.

Największe zalety reklamy w Spotify

  • precyzyjne targetowanie
  • przekierowanie odbiorcy na landing page
  • policzalny koszt reklamy i ROI
  • brak clutteru
  • reklama bezpośrednio na urządzeniu odbiorcy
  • docieramy do osób, które nie słuchają tradycyjnego radia
  • reklamy są niepomijalne
  • rozliczamy się za odsłuchane/obejrzane reklamy
  • wszystkie reklamy wizualne wyświetlamy dopiero, gdy słuchacz wraca do aplikacji – 100% widoczności
  • wysokie CTRy
  • wysokiej jakości medium reklamowe

Podsumowanie

Jak widzicie Spotify otwiera przed nami całą gamę możliwości reklamowych. Od naszej kreatywności zależy w jaki sposób je wykorzystamy.